تبلیغات
مسجد ما - معرفی یک کاندید
مسجد ما
قایقی باید ساخت...
بسم الله الرحمن الرحیم
وب نوشتی کوچک با نیتی بزرگ، خدمت به دین. امید است این مطالب قدمی کوچک باشد برای نیل به سوی آگاهی بیشتر و عمیق تر و جرقه ای
برای ذهن های آماده...

معرفی یک کاندید

شنبه 26 دی 1394

نویسنده: محمد مهدی قاسم زاده | طبقه بندی:معرفی، مسجد ما، انقلاب، 

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام امروز می خواهم یک کاندید خبرگان رهبری را به شما دوستان عزیز معرفی کنم تا باب آشنایی بیشتر با نامزدها شود:

آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی

آیت الله سید عباس حسینی قائم مقامی

برای اختصار و جلوگیری از طولانی شدن متن در این مطلب به اختصار از فعایت های ایشان و ذکر دو خبر از ایشان اکتفا می کنم دوستانی که علاقه مند خواندن زندگی نامه ایشان می باشند به سایت http://www.ghaemmaghami.ir مراجعه نمایند.

بقیه در ادامه مطلب


فعالیت ها:
در كنار فعالیتهای علمی كه همیشه اشتغال اصلی او بوده اند پاره ای مسؤلیت های دانشگاهی و اجتماعی بخشی از فعالیتهای او را تشكیل می دهند: نماینده گی رهبری در دانشگاههای تهران و علوم پزشكی – عضویت در شورایعالی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ایران – عضویت در هیأت امنای دانشگاه بین المللی مذاهب – عضویت در شورای فرهنگی آموزش عالی – ریاست گروه فلسفه و كلام شورای بررسی متون دانشگاهی – عضو شورای بررسی و اعطای رتبهء علمیِ مجلات و نشریات دانشگاهی – عضو هیئت ارزیابی علمی - تخصّصی اعضای هیئت علمی ( گروه های فلسفه و کلام  ، عرفان و اذیان ، فقه و حقوق اسلامی، قرآن و حدیث )  در چند دانشگاه، از آن جمله می باشد. 

 قائم مقامی كه پیشتر ، قبل از رسیدن به 20 سالگی اجتهاد وی از سوی برخی از اساتیدش مورد تأیید قرار گرفته بود ، با وجود بی نیازی از تأئیدیه اجتهاد، در سال 1367 پس از شركت داوطلبانه در آزمون اجتهاد خبرگان، امتیاز عالی كسب نمود و به طور مستقّل در انتخابات خبرگان رهبری حضور یافت و حدود نیم میلیون از آرای شهروندان تهرانی را به خود اختصاص داد. 

 وی در سالهای اقامت در كشور آلمان در مسؤلیت مركز اسلامی هامبورگ و رئیس آكادمی علوم اسلامی آلمان و ریاست شورای مسلمانان هامبورگ فعالیت د.اشت .  نخستین تشکل سراسری و رسمی شیعه در اروپا را با نام اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه به دست وی پایه گذاری گردید و خود به مدت 10 سال ریاست آن را برعهده داشت. قائم مقامی همچنین برای نخستین بار به تأسیس مجلس اعلای شیعیان آلمان اقدام نمود که به حضور شیعه در جامعه آلمانی رسمیت بخشید . وی با رأی جمعیت های شیعی به عنوان اولین رئیس این مجلس انتخاب گردید.–  مشارکت در تشکیل نخستین کنفرانس رهبران ادیان بزرگ توسط اتحادیه اروپا در بروکسل ، به عنوان رهبر شیعیان در کنار سایر رهبران ادیان ، به تصویب رساندن روز مرکز اسلامی ( مسلمانان ) در تقویم سالانه هفته فرهنگی اروپا ، ایراد دهها سخنرانی در کنفرانسهای علمی و بین الادیان، مصاحبه با روزنامه ها و رسانه های مهم اروپایی و ارتباطات گسترده و موثر با رهبران دینی . سیاسی اروپا به منظور شناساندن چهره حقیقی اسلام بر مبنای اعتدال و عقلانیت دینی از جمله مهمترین اقدامات وی در مدت اقامت در اروپا می باشد. نامه او به پاپ بندیک شانزدهم پیرامون ضرورت تصحیح نگرش به اسلام و طرح ایده گفتگو برای تفاهم ، که با پاسخ محترمانه و ارائه توضیح اصلاحی از سوی پاپ روبرو شد ، بازتاب گسترده ای در رسانه های اروپایی داشت . و هچنین بیانیه او در محکومیت ترور و تبیین حرمت دینی افراط گرایی ، موجی از توجه افکار عمومی در سطح اروپا و آمریکا را بدنبال داشت. مجموعه این فعالیت ها آنچنان بود که موجب گردید علی رغم جریان سازمان یافته اسلام هراسی ، خصوصا در میان رسانه های غربی ، تأثیر بیسابقه این تلاش ها مورد اذعان و اعتراف بسیاری از نخبگان و رهبران دینی و  سیاسی قرار گیرد. در کتاب " مسلمانان در اروپا یا مسلمانان اروپا / تجربه های یک آیت الله " که بر اساس تجربه فعالیت های آیت الله قائم مقامی تنظیم و توسط انتشارات هانس شیلر در برلین منتشر شده ، گزیده ای از اظهار نظر های شخصیت ها و رسانه های اروپایی روایت گردیده است. 

 پرفسور اُدو اشتاین باخ مستشرق معروف آلمانی " قائم مقامی " را طراح گرایش نوینی در الهیات ادیان به نام " الهیات صلح و همزیستی " معرفی می کند که به تغییر اساسی در مناسبات میان ادیانی و تعامل جامعه اروپایی با مسلمانان انجامیده است.

 قائم مقامی تاکنون با دانشگاهها و آکادمی های علمی متعددی در آلمان و اروپا همکاری علمی داشته و علاوه بر ارائه دهها کنفرانس و درسگفتار برای اساتید و دانشجویان فلسفه و الهیات در موضوعات الهیات تطبیقی  و بصورت خاص اسلام و مسیحیت ، در تدوین چندین کتاب و مجموعه تخصصی دانشگاهی مشارکت داشته و مقالاتی از وی در نشریات دانشگاهی منتشر گردیده است. همچنین مکررا از سوی برخی دانشگاههای آلمان و سوئیس به تدریس دعوت شده که به دلیل عدم سازگاری با برنامه ها و شرایط زندگی وی ، مورد پذیرش قرار نگرفته اند. 

 او اکنون علاوه بر ریاست هیئت موسس اتحادیه اروپایی علمای شیعه، ریاست انستیتو اروپایی الهیات صلح را نیز برعهده دارد.


و ذکر دو خبر نسبتا مهم که می تواند شناخت شما را نسبت به ایشان افزایش دهد:

1-انتشاركتابی درآلمان درباره یك روحانی شیعه

موسسه فرهنگی انتشاراتی هانس  شیلر در برلین كتاب " اسلام و اروپا " را منتشر ساخت . این كتاب از سخنرانی ها ، مصاحبه ها و پیامهای آیة الله سید عباس حسینی قائم مقامی رییس سابق مجلس شیعیان آلمان در طول دوران حضور در آلمان می باشد.

پروفسور ادو اشتاین باخ محقق و شرق شناس مشهور آلمانی در مقدمۀ مفصل خود بر این كتاب به تشریح آرای علمی قائم مقامی و نقش او در معرفی چهرۀ عقلانی و معتدل اسلام به جامعه اروپایی- آلمانی پرداخته است.

وی معتقد است : " قائم مقامی توانسته در ضمن یك الهیات فلسفی و سیستماتیك الهیات گفتگو و همگرایی را طراحی نماید و بدین وسیله كوشیده است تا از ورای تبلیغات و تفسیر های منفی ای كه با هدف اسلام هراسی صورت می گیرد چهره واقعی تری از مسلمانان در جامعۀ اروپایی ارائه دهد و این كه « اسلام نباید به صورت یك پدیده وارداتی و یك میهمان در جامعه اروپایی تلقی شود و مسلمانان نیز همچون سایر اعضای جامعه باید شهروندانی برابر و با حقوقی یكسان دیده شوند »  یك نكته راهبردی و كلیدی در تمام مواضع قائم مقامی در طول این سالهاست.

قائم مقامی

اشتاین باخ ، موج آفرینی و شوك بوجود آمده از ایده ها و اندیشه های این روحانی شیعه در محیط اروپا را به سنگ بزرگی تشبیه می كند كه شجاعانه در یك آب  نا آرام انداخته می شود. این كتاب كه بیش از چند ماه از انتشار آن نمی گذرد بازتابهای قابل توجهی خصوصاً در میان نخبگان و محافل علمی و آكادمیك منطقۀ آلمانی زبان اروپا ( آلمان ، اتریش و سوئیس ) داشته است.رئیس جمهور آلمان ، رییس دانشگاه هامبورگ ، دانشگاه زوریخ سوییس ، نخست وزیر ایالت هامبورگ ، سر اسقف كلیسای كاتولیك ، نمایندگی فرهنگی اتریش از جمله كسانی هستند كه پس از انتشار این كتاب واكنش نشان داده و موضوعات مطرح شده در آن را قابل توجه دانسته اند.

همچنین این نکته را لازم به تذکر می دانم که ایشان واکنش های به موقعی در دفاع از مبانی اسلام و تشیع داشته اند که یک نمونه را در ذیل این متن به آن اشاره می کنم. و این بسیار لازم و مهم است و نیاز به متخصصین در این حوزه بسیار است، مخصوصا که این حرکات و واکنش ها در فضای اسلام هراسی که در جامعه اروپا به وجود آمده، باشد.

2-انتشار مقاله ای پیرامون احکام کیفری قرآن در روزنامه فرانکفورترآلگماینه

در پی انتشار مقاله ای از پروفسور تیلمان ناگل استاد دانشگاه گوتینگن آلمان در روزنامه فرانکفورتر آلگماینه که در آن با استناد به برخی احادیث جعلی ، ادعا شده شده بود که قرآن مورد تحریف قرار گرفته است، قائم مقامی به ادعای او پاسخ داد. این استاد معروف کرسی اسلام شناسی در ادامه مقاله خود همچنین مدعی شده بود که حکم سنگسار در آیات قرآن وجود داشته و در زمان خلیفه دوم از آن حذف گردید و بدین ترتیب با بررسی احکام فقهی سنگسار نتیجه گرفته است که قوانین کیفری قرآن مبتنی بر خشونت می باشد. 

قائم مقامی در پاسخ مفصّـل و مستدلّ خود که در یک صفحه این روزنامه معروف و پر تیراژ آلمان چاپ گردید ضمن ردّ هر گونه تحریف در قرآن کریم با یاد آوری اینکه اثبات صحت تاریخی احادیث نیازمند بررسی های دقیق علمی است و هر آنچه که در کتب حدیث آمده ، قابل استفاده نمی باشد ، ارزش معرفتی آنها را در مرتبه پس از قرآن دانسته است. این مقاله در ادامه با بررسی احکام کیفری در عهد قدیم و تــلــمود (کتاب های مقدس یهودیان) و بر شمردن موارد خشونت در این متون که برای جرایم ساده و کوچک مقرّر شده است ، به تشریح فلسفه مجازات خصوصاٌ جرایم اخلاقی از نگاه قرآن کریم پرداخته و نتیجه گرفته است که هدف اصلی تشریع مجازات برای جرایم اخلاقی درقرآن ، نه انتقام جویی و نه حتی کیفر مجرمان است ، بلکه بازدارندگی و حفظ سلامت اخلاقی جامعه می باشد وبه همین دلیل پس از وقوع جرم ، علاوه بر اینکه خود شخص و دیگران را تشویق به عدم اظهار و افشای آن نموده ، فرایند اثبات جرم را آنچنان پیچیده و سخت طراحی کرده است که به صورت طبیعی طیّ این فرایند بسیار مشکل  و گاهمحال می باشد . در واقع قرآن ضمن آنکه با قرار دادن این مجازات ها بر زشتی فوق العاده گناهان اخلاقی تاکید کرده و بدین وسیله انسانها را از ارتکاب آنها بر حذر داشته است ولی در عین حال با قرار دادن شرایط بسیار سخت برای اثبات این جرایم به شدت از انگیزه تلاش برای اثبات این جرایم کاسته است.

در پی انتشار این مقاله  در شماره  روز چهارشنبه 17.11.2010 (26 آبان 1389) روزنامه فرانکفورتر آلگماینه، در خواستهای دیگری برای مصاحبه پیرامون این موضوع که مورد توجه محافل فرهنگی و اجتماعی اروپا قرار دارد از سوی برخی شبکه های تلویزیونی و مطبوعات ارائه شده است .


نظرات() 
chocolate
سه شنبه 11 اردیبهشت 1397 05:30 ق.ظ
Why visitors still use to read news papers when in this
technological globe the whole thing is presented on net?
chocolate
دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 10:16 ق.ظ
Great post. I am facing some of these issues as well..
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

← آخرین پستها

← نویسندگان

← ابر برچسبها

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :